Search traffic بخشی است که در این قسمت یعنی قسمت سوم از آموزش Google Search Console قصد پرداختن به آن را داریم. در قسمتهای قبلی این موضوع با بخشهای Messages و Search Appearance آشنا شدیم. در ادامه با هیتوس همراه باشید.
این بخش بسیار مهم شامل 6 قسمت میباشد که عموما بر روی بهبود کلمات کلیدی و لینکهای سایت تمرکز دارد. البته بخشهای دیگری نیز دارد که تیتروار عبارتند از:
- Search Analytics
- Links to Your Site
- Internal Links
- Manual Actions
- International Targeting
- Mobile Usability
بخش Search Analytics گوگل سرچ کنسول
در این بخش کلمات کلیدی موجود در سایت شما لیست شده و نتایج حاصله از رفتار کاربران و کلمات کلیدی شما به صورت نموداری و جدول وار به شما نمایش داده میشود. با تحلیل این بخش میتوانید به علایق کاربران خود در مورد کلمات کلیدی یافت شده توسط گوگل پی ببرید. در ضمن میتوانید میزان بازدید صفحات، کشورها، دستگاه ها و همچنین میزان بازدید بر اساس نوع جستجو و محدوده زمانی را نیز بررسی کنید.
در تصویری که در بالا میبینید میتوانید با انتخاب گزینههای Clicks، Impressions، CTR و Position اطلاعات مربوطه را ببینید.
آیتم Clicks، تعداد کلیکهایی که با جستجوی کلمه کلیدی منجر به ورود به سایت شما شده است را نشان میدهد.
آیتم Impressions، تعداد دفعاتی که سایت شما با توجه به آن کلمه کلیدی در نتایج جستجو مشاهده شده است.
آیتم CTR، نسبت Impressions به Clicks، که در واقع نسبت میزان نمایش صفحات سایت به تعداد کلیک کاربر.
آیتم Position، میانگین جایگاهی که سایت شما در آن کلمه کلیدی در بین نتایج جستجوی گوگل دارد.
البته همانطور که گفته شد میتوان همین بررسیها را برای صفحات، دستگاه ها، کشورها، نوع جستجو و محدوده زمانی انجام داد.
زیر گزینههای مربوط به نوع تحلیل گزینهای برای فیلتر نتایج نیز وجود دارد که میتوانید فیلتری بر روی نتایج انجام بدهید که واقعا کاربردی است.
نکاتی که باید هنگام استفاده از این بخش به آنها توجه کرد:
- اطلاعاتی که در این بخش مشاهده میکنید بروز نیستند و امکان دارد اطلاعات هر چند روز یکبار بروز شود، بنابراین دائما این اطلاعات را چک کنید.
- اگر کلمه کلیدی که انتظار آن را داشتید در این بخش نمایش داده شود، نمایش داده نشده است احتمال آن میرود که محتوای مفیدی برای این کلمه کلیدی تولید نکرده اید.
- اگر کلمه کلیدی عجیب و غیر مربوطی به سایت شما در این لیست باشد احتمال آن میرود که سایت شما هک شده باشد و صفحهای به صفحات سایت شما اضافه شده است و یا حتی نفوذگران لینکی به سایتهای دیگر درون متون شما ایجاد کرده باشند.
- اطلاعات Impressions و Clickها را با هم مقایسه کنید و دلیل محبوبیت و یا عدم محبوبیت لینکهای خود را بررسی کنید.
- گاهی ممکن است تفاوتهایی بین اطلاعات این بخش و google analytics مشاهده شود که بدلیل تفاوت عملکرد این دو سیستم است.
بخش Links to Your Site کنسول مدیریت جستجوی گوگل
در این بخش سایتهایی که به شما لینک داده اند را میتوانید مشاهده کنید. طبیعتا هر چی تعداد لینکهایی که به سایت شما داده میشود بیشتر باشد نشان دهنده این امر است که شما سایت معتبر تری دارد. هر چند هم سایتهایی که به شما لینک میدهند خود سایتهای معتبرتری باشند این باز خود یک امتیاز بسیار مثبت برای شما به حساب میآید.
ممکن است شما در ثبت سایت خود www را لحاظ کرده باشید یا این که از آن صرف نظر کرده باشید. امکان دارد گوگل در این بخش فقط لینکهایی را به سایت شما نشان دهد که شما سایت خود را با آن لینک معرفی کرده اید.
بخش Internal Links کنسول مدیریت جستجوی گوگل
در این بخش شما وضعیت لینکهای درونی سایت خود را میبینید. از نظر گوگل هر چه یک صفحه درون سایت شما بیشتر لینک شده باشد یعنی اهمیت بیشتری دارد. مثلا فرض کنید صفحه آموزش استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول در سایت هیتوس از 80 مکان در کل سایت لینک شده است. ولی ممکن است یک مطلب خبری تنها از 10 مکان در سایت لینک شده باشد، این فاکتور نشان دهنده اهمیت صفحه آموزش استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول نسبت به یک مطلب خبری درون سایت هیتوس است.
از این ابزار برای بررسی اهمیت صفحات خود از نظر گوگل استفاده کنید، و برای صفحات مهم، تعداد لینک بیشتری تولید کنید.
بخش Manual Actions گوگل سرچ کنسول
گوگل عموما از الگوریتمهای هوشمند و خودکار برای تعیین میزان اهمیت و محبوبیت صفحات استفاده میکند. و روز به روز این دقت و هوشمندی بهبود میابد. الگوریتمهای هوشمند حتی محتوای اسپم و بی ارزش را تشخیص میدهند.
واقعیتی در سئو وجود دارد و آن هم این است که هر چقدر الگوریتمها هوشمندتر شوند باز برخی از افراد راه حلهایی برای اغفال گوگل پیدا میکنند. برای جبران این چالش گوگل متخصصینی دارد که مسئول گشتن بین سایتها و یافتن سایتهای متخلف هستند.
برخی سایتها توسط الگوریتمهای گوگل به عنوان سایتهای مخرب تشخیص داده نشده اند ولی در واقع مخرب اند و جستجوگر انسانی آنها را به عنوان مخرب علامت گذاری میکند.
سه نوع جریمه در گوگل بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که عبارتند از:
- جریمه الگوریتم پنگوئن
- جریمه الگوریتم پاندا
- جریمه دستی
جریمه الگوریتم پنگوئن
تمرکز جریمه پنگوئن بیشتر روی بک لینکهای سایت شماست. بک لینکهای زیاد و غیر طبیعی در مدت زمان اندک از سایتهای با ارزش پایین و یا حتی گاهی شاید از سایتهای با ارزش بالا یکی از عوامل جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن است.
یکی دیگر از عواملی که ممکن است منجر به جریمه شدن سایت شما شود این است که تعداد لینک زیادی با انکر تکست یکسان دریافت کنید.
این نوع جریمه را میتوان با رفع عیب کردن به سرعت رفع کرد.
جریمه الگوریتم پاندا
این نوع جریمه که شاید بسیار سختگیرانه باشد و برعکس الگوریتم پاندا که ممکن است فقط برخی صفحات را جریمه کند این الگوریتم کل سایت شما را جریمه میکند.
این جریمه تمرکز خود را روی محتواهای تکراری، محتواهای کوپی شده و محتواهای کم ارزش کوتاه گذاشته است. برای خلاصی از این جریمه باید مطالب یکتا با طول بیشتر از 250 کلمه تولید کنید.
جریمه دستی گوگل
شاید هیچ جریمهای به اندازه جریمه دستی پیچیده و سخت گیرانه نباشد. گاهی جریمه دستی منجر به حذف کل صفحات شما از نتایج جستجوی گوگل میشود. و از آن جایی که توسط یک شخص جریمه شده اید برای رفع جریمه باید یک کارشناس گوگل را متقاعد به اصلاح رویکرد سابقتان بکنید. اگر جریمه بشوید یک پیام در بخش Manual Actions و یا حتی در بخش Messages گوگل سرچ کنسول دریافت میکنید، که در ادامه پیام به شما راه کار رفع جریمه را توضیح میدهد.
بخش International Targeting موقعیت شناسی
این بخش مربوط به تشخیص موقعیت مکانی هدف محتوای شماست. با این مفهوم که شما اگر سایتی چند زبانه و یا حتی تک زبانه دارید با معین کردن زبان سایت خود بازدید کنندگانی مناسب زبان مورد نظر به سایت شما هدایت میشوند.
البته این عملیات معمولا به صورت خودکار توسط خود گوگل انجام میپذیرد ولی مشخص کردن دستی آن نیز مفید است.
چندی پیش مدیران بسیاری از سایتها خطای "Incorrect Hreflang Implementation" را دریافت کردند، که برای رفع این خطا باید تگهای مخصوص موقعیت را به صفحات خود اضافه کنید:
<link rel="alternate" href="https://hitos.ir" hreflang="fa-ir" />
بخش Mobile Usability:
در این بخش گوگل صفحاتی از سایت شما که با گوشی موبایل سازگاری ندارند را معرفی میکند. چند وقتی است که سازگاری سایت با گوشیهای تلفن همراه یکی از امتیازهای رتبه دهی گوگل بوده است. به همین دلیل به این بخش بیشتر سر بزنید و سعی کنید صفحات سایت خود را به صورت کامل با گوشیهای موبایل سازگار کنید.
تگ ها: keywordResponsive DesigngoogleGoogle Search Console
سلام من از تگ موقعیت در International Targeting استفاده کردم ولی تا اینجا 30 خطا داره International Targeting | Language > 'fa-ir' - no return tags به نظره شما چه راه کاری داره؟
سلام
شاید هدرتون رو درست تعریف نکردید