سئو شبیه یک بازی است که در آن، حتی یک قدم جلوتر بودن از رقبا نیز اهمیت دارد. یکی از بهترین روش‌هایی که بتوانید همیشه در میدان رقابت باقی بمانید، این است که از تغییرات موتور‌های جستجو آگاه باشید. تا بتوانید قبل از اینکه رقبایتان به شما نزدیک شوند، استراتژی سئو و محتوای‌تان را به خوبی جهت دهی کنید.

صنعت سئو همیشه در حال تغییر است، برای آگاه بودن از تحولات جدید در ادامه با هیتوس همراه باشید.

۱- رشد شتاب‌دهنده‌های صفحات موبایل (Accelerated Mobile Pages یا AMPs)

فریم‌ورک شتاب دهنده صفحات موبایل پیشنهادی گوگل amps

شتاب‌دهنده‌ی صفحات موبایل (AMPs) یک پروتکل متن باز (open source) است که به وبمسترها امکان ساخت صفحات وبی را می‌دهد که با سرعت بالا در موبایل‌ها بارگذاری شوند.

ایده‌ی اصلی شامل تعدادی ابزار با ساختاری ساده است که سرعت لود وبسایت شما را تا چهار برابر و حجم صفحات را تا ۸ برابر کاهش می‌دهد.

همین حالا هم گوگل به این سایت‌ها اظهار لطف خود را نشان داده، و برای آن‌ها ارزش بیشتری قائل می‌شود. پیش‌بینی‌ها می‌گویند در ۲۰۱۷ شاهد رشد هرچه بیشتر AMPs باشیم، و بزرگان صنعت وب هم اهمیت بیشتری برای آن قائل می‌شوند.

۲- رشد تراکم محتوا

تراکم کلمات کلیدی گوگل

همه‌ی ما از خواندن مطالب تکراری خسته شده‌ایم، چه اینکه یک مطلب واحد را چندین وبلاگ ترجمه کرده باشند، و یا حتی همان مطلب را کپی کنند. و یا اینکه یک موضوع واحد با مطالب ثابت را به روش‌های مختلف و در پست‌های متنوع بخوانیم.

پیش‌ترها بازاریابان محتوا در تلاش برای ایجاد محتواهای کوتاه و خلاصه به تعداد زیاد بودند. ولی در سال‌های اخیر می‌بینیم که موتو‌های جستجو به محتواهای طولانی و جامع بیشتر اهمیت می‌دهند، برخی حتی به پست‌هایی با حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه معتقدند.

ولی حالا که وب پر از هر دو نوع محتوا شده؛ بازار محتوا هر دوی آن‌ها را نادیده خواهد گرفت و احتمالاً سمت و سوی سئو به سمت محتوایِ با ارزشِ بیشتر در حجم کمتر (چگالی یا تراکم محتوا) پیش خواهد رفت، تا آنچه خواننده به دنبالش است را در کمترین زمان و حجم ممکن به او ارائه کند.

۳- یادگیری ماشین، کارکرد الگوریتم‌ها را تغییر خواهد داد

الگوریتم‌های هوشمند ماشینی مانند رنک براین

گوگل سال گذشته RankBrain را منتشر کرد که افق تازه‌ای برای یادگیری ماشین بود. توسعه‌ی الگوریتم مرغ مگس‌خوار هم رفته رفته باعث شده تا جستجو‌های محاوره‌ای کاربران را بهتر متوجه شود، و البته آپدیت‌های بعدی هم بر همین اساس خواهد بود.

احتمالا باید منتظر آپدیت‌های بیشتری از گوگل بر اساس یادگیری ماشین نیز باشیم.

۴- برندسازی شخصی، اصلحه‌ی مخفی سئو خواهد بود!

برند سازی شخصی personal branding

با یک برند شخصی معتبر، به راحتی می‌توانید در وبلاگ‌های بزرگ پست‌های مهمان بنویسد، اعتماد کاربر را جلب کنید و مسلما ترافیک بیشتری به سایت خود روانه کنید.

حتی فیسبوک هم در حال پالایش الگوریتم‌هایش به سمت ارزش دادن بیشتر به پست‌های شخصی نسبت به پست‌های برند‌های بزرگ است.

به نظر من به مرور شاهد افزایش توجه کمپانی‌های بیشتری نسبت به برند شخصی خواهیم بود. پس منتظر باشید، و استراتژی‌تان را ساماندهی کنید.

۵- بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری (User Experience Optimization)

تجربه کاربری ux

تجربه‌ی کاربری (UX) همیشه در استراتژی سئو اهمیت قابل توجهی داشته است. گوگل سایت‌هایی که برای تلفن‌های همراه بهینه‌سازی شده‌اند را دوست دارد، سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بالایی دارند، و آن‌هایی که ظاهر ساده و قابل درکی دارند و کابر از کارکردن با آن‌ها لذت می‌برد (با توجه به زمان سپری شده‌ی کابر در سایت و چند فاکتور دیگر برای گوگل قابل محاسبه است).

در ۲۰۱۷ شاهد تاکید بیشتر روی تجربه‌ی کابری (UX) خواهیم بود، از جمله‌ در مبحث تلفن‌های همراه و دیوایس‌هایی با صفحه‌نمایش کوچک.

AMPs که بالاتر به آن اشاره کردیم یکی از نشانه‌های این ترند است، ولی گوگل به صفحاتی که بطور کلی از هر نظر تجربه‌ی کابری خوبی را ارائه می‌دهند اهمیت بیشتری خواهد داد.

۶- اپلیکیشن‌ها دوستی را درک می‌کنند

اپلیکیشن موبایل برای وبسایت

از حدود سه سال گذشته، شاهد افزایش اهمیت اپلیکیشن‌ها در سئو بوده‌ایم، گزینه‌هایی مثل deep linking که وبلاگ‌ها و وبسایت‌های بزرگ‌ هم برای دست‌یابی به آن دست به ترفند‌های گوناگون، از جمله طراحی اپ اختصاصی زده‌اند دلیل بر این مدعاست.

همچنین شاهد "استریم اپ" هم بوده‌ایم، که به کاربران اجازه می‌دهند محتوای اپ را روی دیوایس خود استریم کنند؛ بدون اینکه حتی اپ را روی دیواس خود دانلود کرده باشند.

از مدت‌ها پیش گوگل به سمت اپ‌ها متمایل شده بود،‌ ولی احتمالا در ۲۰۱۷ شاهد اپ دوستی بیشتری از سمت گوگل خواهیم بود. هرچند هنوز خیلی زود است که اپ‌ها جایگزینی واقعی برای وبسایت‌ها باشند، ولی در حال حاضر این هم قدمی است که باید برای حرکت به سمت جلب نظر موتور‌های جستجو برداریم.

۷- با افزایش توانایی دستیارهای دیجیتال، روش جست‌وجوی ما هم تغییر خواهد کرد

دستیارهای صوتی و سئو

حال دیگر دستیارهای دیجیتال، مانند سیری و کورتنا جای خود را در زندگی ما باز کرده‌اند و ما آن‌ها را به عنوان بخشی از زندگی‌مان پذیرفته‌ایم.

هرچند در ایران به دلیل تفاوت زبانی و حتی عدم کیفیت اینترنت برای خیلی از کاربران اینگونه نباشد، ولی قطعا با پیشرفت هوش مصنوعی و پیشرفت زبان آموزی این دستیار‌ها، به زودی به این سمت خواهیم رفت. قطعا با استفاده از دستیارهای صوتی روش جستجو و همچنین کلمات کلیدی عبارات جستجو شده هم دستخوش تغییر خواهد شد و راحتی استفاده، تنوع جستجو را هم افزایش خواهد داد، پس شاهد فرصت‌هایی نیز در این زمینه خواهیم بود.

پیش‌بینی اینکه بدانیم موتورهای جستجو و در صدر آن‌ها گوگل برای ما چه چیزی در آستین دارند سخت است، ولی توسعه‌ و استفاده این ترند‌ها در آینده، به لحاظی منطقی به نظر می‌رسند.

البته نیازی نیست که سریعا کل استراتژی سئو خود را تغییر دهید، ولی قطعا آگاه بودن از چنین مواردی؛‌ در آینده شما را برای تغییر جهت درست راهنمایی خواهد کرد.

آگاهی بیشتر از محیط، قابلیت پیش‌بینی آن را در ما افزایش خواهد داد، و این منجر خواهد شد که در صدر بازی سئو باشید.

تگ ها: keywordچگالی کلمه کلیدیResponsive Designgoogle