احتمالا شما نیز اخیرا مطالبی در مورد ارتباط سئو و https و امنیت آن مطالبی در سایتها و رسانههای فناوری شنیده باشید. در ادامه با ما همراه باشید.
صرف نظر از اهمیت گوگل به https باید گفت اگر در سایت خود اطلاعات مهمی با کاربران رد و بدل میکنید یا به طور کلی در حال ادارهی یک بنگاه اقتصادی در اینترنت هستید؛ https چیزی است که باید آن را در سایت خود پیاده سازی کنید.
آشنایی اجمالی با HTTPS
Hypertext Transfer Protocol Secure یا بطور خلاصه https یک لایهی امنیتی بین وبسایت و کاربر است، که اطلاعاتی را که بین این دو جابجا میشود را رمزنگاری میکند. بدون پروتکل https ممکن است این اطلاعات (رمز عبور، اطلاعات شخصی، اطلاعات کارتهای اعتباری و ...) توسط یک شخص میانی که بین سرور و کاربر قرار میگیرد دزدیده شوند. ولی https این اطلاعات را رمزنگاری میکند و در نتیجه فقط کاربر و سرور از محتوای اطلاعات سردر میآورند.
اصرار گوگل به HTTPS
در سال 2014، گوگل اعلام کرد که https را بعنوان یکی از معیارهای رنک موتور جستجویش لحاظ خواهد کرد، پس https هم شد یکی از فاکتورهایی که مدیران سایتها بتوانند رتبهی جستجوی خود را افزایش دهند.
مسلما منافع این مهاجرت قابل توجهاند، علاوه بر اینکه یک وبسایت امنتر دارید، به خوانندگان خود هم احساس امنیت بیشتری میدهید و در نهایت شاید مهمتر از همه، رتبهی جستوجوی سایتتان هم افزایش یابد.
اما در سپتامبر گذشته، گوگل تغییری در مرورگر کروم را اعلام کرد که قابل توجه است. اینکه از ژانویهی 2017، کاربرانی که به سایتهایی با فرمهای ورود اطلاعات ولی بدون پروتکل https وارد شوند اخطار امنیتی دریافت خواهند کرد.
شاید فکر کنید اگر سایت شما فرمهای ورود و کارتهای اعتباری ندارد مشکلی برای شما پیش نمیآید ولی اشتباه فکر میکنید چون گوگل اعلام کرده است که تغییر رویکرد بالا تنها اولین قدم در رسیدن به اینترنت امن خواهد بود، و در آینده تمام سایتهایی که از https استفاده نکنند برای کاربران به صورت سایت نا ایمن نمایش خواهند یافت.
انتقال سایت به HTTPS چه مزایا و تبعاتی برای شما دارد
مزایایی مثل امنیت بیشتر یا رتبهی گوگل بالاتر شاید قابل چشمپوشی باشند. ولی نمایش یک اخطار قرمز بزرگ بالای صفحهی وبسایت شما به خوانندگان، قطعا هزینههایی برایتان خواهد داشت.
البته مهاجرت به https هم به این سادگیای که بنظر میرسد نیست. احتمالا دچار دردسرهایی مثل دوباره ایندکس شدن وبسایت با آدرس جدید (آدرس همراه با https) خواهید شد یا مشکلات دیگری از این دست. بجای اینکه فقط گواهینامهی https را اضافه کنید و بعد سایت خود را به همان شکلی که هست رها کنید، بهتر است که لینکهای قبلی را به لینکهای جدید منتقل کنید که شامل بررسی لینکهای محتواهای زیر هم میشود:
- تصاویر
- ویدیوها
- فایلهای استاتیک شامل cssها و فایلهای جاوا اسکریپت
- و لینکهای داخلی
و بعد از اینها هم باید تنظیمات آدرس جدید را در google search console انجام دهید. و بهتر است که تا چند هفته نظارت دقیقی به ترافیک سایت داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد.
چند نکتهی مهم
قبل از شروع فراید مهاجرت از فایلهای خود بکآپ بگیرید؛ انتقال به https نیازمند تغییر برخی کدها خواهد بود باید فایلهای اصلی را داشته باشید تا در صورت بروز خطا بتوانید به آنها مراجعه کنید. هنگام کار با فایل .htaccess
مراقب باشید، این فایل پایهای ترین فایل در هنگام انتقال به https است و یک اشتباه کوچک ممکن است باعث عدم لود شدن سایت شود. لینکهای شبکههای اجتماعی خود را نیز آپدیت کنید. بکلینکهای قدیمی مشکلی ندارند، ولی بکلینکهایی که از این پس میسازید به افزایش رتبهی شما کمک شایانی خواهند کرد.