دنیای لینوکس به واسطه متن باز و تحت لیسانس جی پی ال بودنش دارای توزیع‌های بسیاری است و همیشه انتخاب یه توزیع خوب، پرچالش ولی لذت بخش بوده است امروز میخواهیم با بهترین توزیع لینوکس این سال‌ها برای تازه کارها آشنا بشیم و اون توزیعی نیست جز اوبونتو.

اوبونتو حوالی سال 2004 توسط کنونیکال عرضه شد و چیزی که اونو شاخص تر از بقیه توزیع‌ها می‌کرد پشتیبانی قوی از این سیستم عامل است.  تقریبا مشکلی نیست که با سرچ در گوگل به پاسخ نرسید، واگر به پاسخ هم نرسیدید میتونید با متخصصین چت کنید، حتی به فارسی!

برای گفتگو با کاربران فارسی زبان اوبونتو می‌تونید از چت IRC با این لینک استفاده کنید.

اوبونتو برگرفته از لینوکس قدیمی و همچنان قدرتمند دبیان است. UBUNTU همانند دبیان از نسخه دسکتاپ، سرور، کلود، موبایل، وچندین نسخه دیگر بهره مند است.

شرکت کنونیکال که پشتیبانی اوبونتو رو بر عهده دارد هر 6 ماه یکبار یک نسخه جدید از اوبونتو عرضه می‌کند و پشتیبانی 9 ماهه و کوتاه مدتی دارد.

هر 2 سال یکبار هم یک نسخه با پشتیبانی بلند مدت 5 ساله معرفی می‌کند که از پکیج‌های با ثبات تر دبیان استفاده می‌کند و پیشنهاد می‌شود از این نسخه‌ها که ال تی اس نام دارند استفاده نمایید.

انتشار نسخه‌های ابونتو

قبل از آشنایی با محیط اوبونتو باید خدمتتون عرض کنم که قدرت سیستم عامل‌های بر پایه لینوکس در خط فرمانشون نهفته است چون بسیار منعطف است و شما میتونید با یک لینوکس حتی بدون محیط گرافیکی هم همه کارهای خودتون رو انجام بدید، منتها چون این آموزش صرفا جهت آشنایی با اوبونتو هست سعی شده ذهنتون رو درگیر خط فرمان نکنیم.

اوبونتو گرچه با اکثر قریب به اتفاق میز کارها عرضه می‌شود ولی معروف ترین میزکار اون گنوم با پوسته یونیتی است.

پوسته یونیتی ابونتو

خب سمت چپ لیستی از برنامه‌های پر کاربرد رو مشاهده می‌کنید. شما همچنین می‌تونید برنامه‌های دیگری رو به این منو Pin کنید.

با زدن کلید پنجره یا همان سوپر در اوبونتو در پنجره جدید برنامه مورد نظر خودتون رو جستجو کنید.

سرچ برنامه‌ها در ubuntu

نمایی از پنجره مرور گر فایل رو میبینید که ساده و معقول به نظر می‌رسد.

مرورگر فایل ابونتو

خب میریم سر مبحث مهم نصب نرم افزار، این اولین خواسته یک کاربر است که بتواند نرم افزارهای مورد نیاز خودش رو نصب کند.

بهترین راه برای نصب نرم افزار در Ubuntu استفاده از ابزار Ubuntu Software است. برای نصب و حذف نرم افزارها از این ابزار استفاده کنید.

ابزار ubutu software

به عنوان مثال در کادر جستجوی این ابزار می‌توانید عبارت VLC Player را جستجو کنید و نرم افزار محبوب پخش کننده فایل‌های ویدیویی VLC را به راحتی نصب کنید:

vlc player در ابونتو

با جستجوی عبارت download می‌توانید لیستی از نرم افزارهای دانلود را ببینید و هر کدام را که مایل بودید نصب کنید:

دانلود دانلود منیجر برای لینوکس ابونتو

لینوکس و اوبونتو در بیشتر اوقات روزانه آپدیت می‌شوند و برای پیگیری Update‌ها می‌توانید از  همان ابزار Ubuntu Software و برگه Update استفاده کنید.

ابونتو آپدیت

در اوبونتو مانند ویندوز می‌توانید مرورگر محبوب خود را نصب کنید و به وب گردی بپردازید. در اوبونتو می‌توانید سایت hitos.ir را نیز ببنید!

سایت هیتوس در ابونتو

در اوبونتو می‌توانید به راحتی از نرم افزارهایی مانند Word و PowerPoint و Excel استفاده کنید. هر چند شاید نام این نرم افزارها در لینوکس کمی متفاوت باشد. در اوبونتو به صورت پیش فرض این نرم افزارها نصب شده اند. نمایی از نرم افزار LiberOffice Writer که معادل نرم افزار ورد است را در پایین می‌بینید:

ورد در ابونتو

در این نسخه از ویرایشگر متنی می‌توان تقریبا هر کاری را که در Word می‌کنید را انجام دهید، جداول ایجاد کنید، فوتر و هدر اضافه کنید، شماره صفحه و نمودار و.... درج کنید. می‌توانید از فونت‌های زیبای فارسی نیز در اوبونتو بهره برد.

اگر برای کارهای روزانه خود به یک ویرایشگر تصویری مانند Photoshop نیازمندید، Gimp واقعا عالی است:

گیمپ و ویرایشگر تصویر

در اوبونتو تقریبا تمام زبان‌ها از جمله زبان فارسی را می‌توان اضافه کرد.

همانطور که می‌بینید خیلی راحت می‌توان با اوبونتو کار کرد و نیازهای روزمره را پاسخ داد. نرم افزارهای موجود در اوبونتو نیازی به پول دادن و یا کرک کردن ندارند و کاملا رایگان هستند.

نکته جالبی که در مورد لینوکس وجود دارد این است که لینوکس دارای کتابخانه اشتراکی است یعنی خیلی از پیشنیازهای مشترک در نرم افزارهای مختلف یکسان هستند و اوبونتو اون پیشنیازها رو بین نرم افزارها به اشتراک میگذارد. به همین دلیل بسیاری از نرم افزارهای چند گیگی در لینوکس چند صد مگ حجم دارند.

لینوکس متن باز است و هزاران توسعه دهنده آن را توسعه می‌دهند، و پس از گزارش یک باگ، مشکل به سرعت بر طرف می‌گردد.

در این سیستم عامل نیازی به نصب آنتی ویروس وجود ندارد و مشکلات ناشی از فایل‌های مخرب در بروز رسانی‌های مرتب لینوکس و اوبونتو سریع برطرف می‌شوند.

لینوکس و اوبونتو بدلیل متن باز بودن به صورت صد در صد قابل بازبینی هستند، پس می‌تونید اطمینان پیدا کنید هیچ فعالیت پشت پرده‌ای در این سیستم وجود ندارد و می‌توانید از امنیت حضورتان پشت کامپیوتر اطمینان پیدا کنید.

اگر فارغ التحصیل رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و یا الکترونیک و مخابرات هستید استفاده از لینوکس به شما توصیه می‌شود، چون آشنایی مقدماتی با لینوکس می‌تواند در آینده برای شما شرایط کاری بهتری را فراهم آورد.

تگ ها: windows / ویندوزlinux / لینوکسمتن باز / open sourceubuntu