فریم‌ورک لاراول سال هاست در حال توسعه است ولی در سال 2015 به شدت مورد استقبال قرار گرفت و برنامه نویسان زبان PHP را به خود مشغول کرد. این فریم‌ورک در نظر سنجی‌ها و تست‌های نرم افزاری نتایج جالبی بدست آورده است. که در شروع این نمودارها را با هم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با مفهوم فریم‌ورک در زبان‌های برنامه نویسی

نمودار زیر متعلق به مقایسه میزان محبوبیت فریم‌ورک‌های php است:

مقایسه فریم‌ورک لاراول با دیگر فریم‌ورک‌ها از جمله سمیفونی، زند، کیک و ...

نمودار زیر متعلق به میزان استقبال برنامه نویسان برای استفاده از این فریم‌ورک در پروژه‌های شخصی است:

مقایسه Laravel و دیگر Php Framework ها

دلیل استقبال کاربران از فریم‌ورک لاراول پایداری، قدرت، سادگی و کم بودن باگ‌های نرم افزاری است.

آقای Taylor Otwell اولین نسخه از این فریم‌ورک را در سال 2011 منتشر کرد ولی در سال 2015 بود که این فریم‌ورک به سرعت محبوب شد و مورد توجه علاقه مندان به توسعه نرم افزار قرار گرفت.

با لاراول چه برنامه‌هایی می‌توان تولید کرد؟

با لاراول هر چیزی می‌توان نوشت! از یک نرم افزار ساده برای نمایش Hello World تا یک نرم افزار بسیار حرفه‌ای و پیچیده مانند شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها کاربر. در استفاده از هر فریم‌ورک دقت داشته باشید که فریم‌ورک فقط یک ابزار است که کار توسعه نرم افزار را برای شما بسیار ساده تر، سریع تر و امن تر می‌کند.

لاراول بدلیل پتانسیل‌های بالایی که دارد در اجرای هر نرم افزاری شما را یارای می‌کند و مانع سردرگمی در پروژه‌های سنگین می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای توسعه نرم افزارهای خود به لاراول روی آورده اند از این نظر یادگیری لاراول می‌تواند برای شما یک بازار کار خوب و عالی فراهم سازد.

ویژگی‌های قدرتمند لاراول

سیستم مسیریابی آسان و قدرتمند: لاراول بر اساس MVC طراحی شده است پس یکی از مهم ترین بخش هایش بخش مسیریابی است. مسیریابی به معنای آدرس دهی ساده برای انجام دهی عملیات است. مثلا شما به برنامه خود اعلام می‌کنید مسیر /blog به نمایش محتویات بلاگ نرم افزار شما اختصاص بیابد. مبحث مسیریابی خود به تنهایی مبحث پیچیده و گاهی اوقات پر ریسکی است ولی با سیستم Routing لاراول این چالش به سادگی حل شده است.

ماژولار بودن: قابلیت‌های ماژولار بودن در این فریم‌ورک، قدرت دو چندان به آن بخشیده است. این قابلیت به این معناست که تقریبا تمام بخش‌های لاراول در بسته‌های جدا مسئولیت خدمت رسانی به نرم افزار شما را بر عهده دارند. مثلا یک ماژول وظیفه ایفا کردن نقش ارتباطات با دیتابیس، و یک ماژول وظیفه نمایش لایه خروجی را انجام می‌دهد. خاصیت این بخش در اینجا مشخص می‌شود که اگر خواستیم به راحتی می‌توانید بخش مورد نظر را به یک ماژول دیگر جایگزین کنید.

داشتن ORM قدرتمند: در یکی از پست‌های سایت به مبحث فریم‌ورک‌ها اشاره کردیم و در آن پست به این قضیه اشاره کردیم که شاید مهم ترین بخش هر فریم‌ورکی بخش ORM آن است. لاراول با استفاده از ORM‌ای به نام Eloquent بازدهی بسیار بالایی داشته است. ORM موجود در لاراول به راحتی برای پایگاه‌های داده PostgresSQL و MySQL و SQL Server و SQLite سازگار است. البته کتابخانه‌هایی برای کار با دیتابیس‌های دیگر از جمله Oracle و MongoDB نیز دارد. یکی از مزیت‌های استفاده از ORM قدرتمندی مانند Eloquent این است که در هر مرحله از توسعه نرم افزار که احساس کردید باید سیستم پایگاه داده سایت خود را عوض کنید به راحتی با انجام تنظیمات اندک به یک سیستم پایگاه داده دیگر کوچ می‌کنید. این کار در برنامه نویسی‌های Flat و بدون Framework کاری بسیار پیچیده و نیازمند مدت‌ها کار و اصلاحات فراوان در برنامه است.

تمپلیت انجین حرفه ای: لاراول از سیستم Template Engine اختصاصی Blade استفاده می‌کند. Template Engine‌ها کار طراحی صفحات HTML را برای نرم افزار شما ساده تر کرده و اصول امنیتی را به صورت پیشفرض رعایت می‌کنند. البته امکان تغییر سیستم Template Engine پیشفرض لاراول با دیگر سیستم‌ها وجود دارد که با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید کتابخانه‌های مناسب را بیابید.

استفاده از Composer: استفاده از Composer‌ها چند سالی است در فریم‌ورک‌ها بیشتر شده است. در واقع Composer‌ها راهکاری عالی و منسجم برای بروز رسانی نرم افزارها هستند. با Composer تنها با ویرایش یک فایل ساده قادر خواهید بود آپدیت شدن تمام پکیج‌های خود را به سادگی مدیریت کنید. البته Composer برای نصب و پیاده سازی کتابخانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان مثال برای نصب Laravel مجبورید نرم افزار Composer را روی سیستم خود نصب و با استفاده از Composer پکیج‌های لاراول را روی سیستم خود پیاده سازی کنید. از Composer‌ها نترسید چون با کمی آزمون خطا به Composer عادت می‌کنید.

ساده سازی فرایند‌های تایید هویت: فرایند تایید هویت فرایندی پیچیده است. پیاده سازی سازوکار‌های ثبت نام کاربر، تایید عضویت، ورود و خروج کاربر نیازمند تجربه و دانش در این زمینه است که لاراول با تمهیداتی که سنجیده است این بخش را بسیار ساده و ایمن کرده است.

ویژگی‌های امنیتی در لاراول: یکی از وظایف هر فریم‌ورکی کمک در توسعه نرم افزارهای ایمن است. لاراول نیز از این قاعده مستثنی نیست و دائما در حال افزایش تمهیدات امنیتی در فریم‌ورک خود است. اگر از لاراول استفاده می‌کنید تا حد زیادی از XSS ها، SQL Injection‌ها و هر نوع آسیب پذیری مرتبط با نرم افزار خود آسوده خاطر باشید. در آخرین بروز رسانی‌های لاراول حتی تعداد درخواست‌های یک Router در دقیقه نیز توسط برنامه نویس قابل تنظیم هستند.

تلفظ درست Laravel

هر چند ما در این پست و دیگر پست‌های سایت از تلفظ لاراول استفاده می‌کنیم ولی در واقع تلفظ صحیح این واژه لَرَوِل است.

تگ ها: متن باز / open sourceدیتابیس و پایگاه دادهلاراول / Laravelسیمفونی / symfonyORMMVC