بهترین کاری که می‌توانید برای وب‌سایت وردپرس انجام دهید، پشتیبان‌گیری منظم و دوره‌ای از آن است. نسخه‌های پشتیبان به شما امنیت خاطر داده و شما را از شرایط فاجعه بار (مثلاً هنگامی‌که سایت هک شده باشه یا تصادفاً دسترسی خودتان را محدود کرده باشید) نجات میدهند. وردپرس تعدادی افزونه‌ی رایگان و پولی دارد که استفاده از اکثر آن‌ها نسبتاً آسان است. در این مقاله 7 افزونه‌ی برتر وردپرس را معرفی می‌کنیم.

نکته‌ی مهم: بسیاری از ارائه‌دهنده‌های خدمات میزبانی فضای وب، سرویس‌های پشتیبان‌گیری را به شما ارائه می‌دهند، ولی همیشه به این نکته توجه داشته باشید که پشتیبان‌گیری از سایت، وظیفه‌ی خود شماست. و برای پشتیبان‌گیری به ارائه‌دهنده‌های خدمات میزبانی تکیه نکنید.

اگه تا به حال از سایت، پشتیبان‌گیری نکرده‌اید، باید یکی از این 7 افزونه‌ی برتر پشتیبان‌گیری وردپردس را انتخاب کرده و همین الان از آن استفاده کنید.

1- افزونه پشتیبان گیری BackupBuddy

نرم افزار پشتیبان گیری backupbuddy

BackupBuddy، محبوب‌ترین افزونه‌ی پشتیبان‌گیری وردپرس است. این افزونه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به آسانی عملیات پشتیبان‌گیری را بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه زمان‌بندی کنید. همچنین این افزونه نسخه‌ی پشتیبان را بصورت اتوماتیک در یکی از سرویس‌های زیر ذخیره می‌کند:

  • Dropbox
  • Amazon S3 
  • Rackspace Cloud 
  • FTP Stlash
  • Email

اگر از سرویسِ Stash استفاده کنید، می‌توانید عملیات‌های پشتیبان‌گیری را بصورت reat time انجام دهید.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از BackupBuddy، این است که مبتنی بر سرویس‌های اشتراکی نیست بنابراین نیازی به پرداخت هزینه‌های ماهانه نیست. می‌توانید از این افزونه به تعداد سایت‌هایی که در طرح مربوط به خودتان ذکر شده استفاده کنید.

همچنین به انجمن‌های حمایتی، به‌روز رسانی‌های دوره‌ای و 1GB فضای ذخیره‌سازی در cloud برای ذخیره‌ی پشتیبان‌ها نیز دسترسی خواهید داشت. 

می‌توانید برای کپی کردن، انتقال یا بازیابی وب‌سایت‌ها هم از BackupBuddy استفاده کنید.

2- افزونه پشتیبان گیری رایگان و قدرتمند UpdraftPlus

پشتیبان گیری از وردپرس updraftplus

UpdraftPlus یک افزونه‌ی پشتیبان‌گیری رایگان است. این افزونه این امکان را به شما می‌دهد تا پشتیبان‌های کاملی از سایتِ وردپرس گرفته و آن‌ها را در cloud یا در کامپیوترتان ذخیره کنید.

این افزونه از زمانبندی پشتیبان‌گیری هم پشتیبانی می‌کند. می‌توانید فایل‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید را هم انتخاب کنید. این افزونه، بصورت اتوماتیک فایل‌های پشتیبان‌ را در هر سرویس ابری ذخیره می‌کند.

همچنین UpdraftPlus یک نسخه‌ی پریمیوم به همراه add-ons، جهت انتقال یا clone کردن سایت، جستجوی پایگاه داده و جایگزینی، پشتیبانی از مولتی‌سایت و ... دارد. 

3- افزونه رایگان BackWPUp

پشتیبان گیری حرفه‌ای از وردپرس backwpup

BackWPUp افزونه‌ی رایگانی است که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بصورت رایگان از سایتِ وردپرس نسخه‌ی پشتیبانِ کاملی تهیه کرده و آن را در هر سیستم ابری‌ای ذخیره کنید.

استفاده از این افزونه بسیار آسان بوده و امکان زمان‌بندی اتوماتیک پشتیبان‌گیری بر اساس تعداد دفعات بروزرسانی هم وجود دارد. 

بازیابی سایت وردپرس از طریق نسخه‌ی پشتیبان بسیار ساده است. ورژنِ BackWPup Pro از ذخیره‌سازی نسخه‌های پشتیبان در Google Drive و تعدادی ویژگی فوق‌العاده‌ی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

4- افزونه کامل و قدرتمند BackUpWordPress

پشتیبان گیری backupwordpress

BackUpWordPress یک افزونه‌ی کامل پشتیان‌گیری وردپرس است که از زمانبندی اتوماتیک پشتیبانی می‌کند. این افزونه این امکان را به شما می‌دهد تا زمانبندی‌های مختلفی برای پایگاه داده و فایل‌ها ایجاد کنید. تنها مشکل این افزونه این است که نسخه‌ی رایگان آن، اجازه‌ی ذخیره کردن پشتیبان‌های وردپرس در سرویس cloud storage را نمی‌دهد. 

اگر می‌خواهید نسخه‌های پشتیبان را در Dropbox، Google Drive و ... ذخیره کنید باید یک برنامه‌ی افزونه‌ی پریمیوم بخرید.

برنامه‌های افزودنی، برای تمام سرویس‌ موجود بوده و می‌توانید برنامه‌ی افزودنی که نیاز دارید و یا کل بسته را خریداری کنید.

5- افزونه انتقال سایت Duplicator

افزونه مهم وردپرس

همانطور که از نام این افزونه پیداست، Duplicator، یکی از افزونه‌های محبوب وردپرس است که برای انتقال سایت‌ها استفاده می‌شود. با این حال ویژگی‌هایی برای پشتیبان‌گیری هم دارد. 

این افزونه قابلیت ایجاد زمان‌بندی اتوماتیک برای پشتیبان‌گیری را ندارد بنابراین برای ایجاد نسخه‌ی پشتیبان از سایت وردپرس، خیلی ایده‌آل نیست.

6- WP-DB-Backup یکی از محبوب ترین افزونه‌های پشتیبان گیری

افزونه مهم و محبوب ورد پرس wp-db-backup

WP-DB-Backup با داشتن بیش‌تر از 400000 نصب فعال، یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های پشتیبان‌گیری وردپرس است. تنها مشکل این افزونه این است که فقط از پایگاه داده‌ی وردپرس پشتیبان‌گیری می‌کند.

این به این معنی است که باید از فایل‌های چندرسانه‌ای بصورت دستی پشتیبان‌گیری کنید. اگر خیلی سایت را به‌روز رسانی نمی‌کنید یا در آن عکس آپلود نمی‌کنید، می‌توانید از WP-DB-Backup بعنوان پشتیبان‌گیر اصلی وردپرس‌تان استفاده کنید.

پشتیان‌گیری، زمانبندی اتوماتیک پشتیبان‌گیری و بازیابی پایگاه داده با WP-DB-Backup بسیار ساده است. این افزونه برای کابرانی که برای پشتیبان‌گیریِ دستی از پایگاه داده به phpMyAdmin دسترسی ندارند نیز بسیار کارآمد است.

7- افزونه حرفه‌ای VaultPress تیم توسعه وردپرس برای پشتیبان گیری

افزونه حرفه‌ای و فوق العاده vaultpress

این افزونه توسط Matt Mullenweg (بنیان‌گذار وردپرس) و تیمش در automattic ایجاد شده است.

اخیراً این افزونه بخشی از محصولات Automattic به نامِ JetPack شده است. برای استفاده از VaultPress باید یک اشتراکِ JetPack داشته باشید. طرح‌های مختلفی با هزینه‌ها و ویژگی‌های متفاوت وجود دارد.

VaultPress پشتیبان‌گیری خودکارِ Real Time را که از $3.50 در ماه شروع می‌شود ارئه می‌دهد. نصب و راه‌اندازیِ VaultPress و بازیابی نسخه‌‌های پشتیبان فقط با چند کلیک ساده انجام می‌شود. حتی در برخی از پکیج‌های این افزونه، اسکن‌های امنیتی هم وجود دارد.

البته این افزونه معایبی هم دارد. اول این‌که باید هزینه‌ی آن را بصورت دوره‌ای پرداخت کنید و درصورتی‌که چند سایت وردپرس داشته باشید این هزینه افزایش می‌یابد. دوم این‌که باید در JetPack اشتراک داشته باشید، یک حساب کاربری در‌ WordPress.com ایجاد کنید و افزونه‌ی JetPack را روی سایت نصب کنید.

اخیراً در طرح‌های کوچک‌تر پشتیبان‌گیری، نسخه‌های پشتیبان فقط برای مدت 30 روز در آرشیو ذخیره می‌شوند، اگر به آرشیو پشتیبان‌گیری نامحدود نیاز داشته باشید باید برای هر وب سایت، ماهانه $29 هزینه پرداخت کنید که رقم بالایی است.

جمع‌بندی نهایی

هر یک از افزونه‌های پشتیبان‌گیری وردپرس، مزایا و معایب خودشان را دارند. شرکت‌های حرفه‌ای از VaultPress استفاده می‌ کنند چون استفاده از آن بسیار آسان است و از پشتیبان‌گیری‌های Real Time پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر این افزونه بجای این‌که بصورت روزانه یا ساعتی از تمام فایل‌ها پشتیبان‌گیری کند، فقط از چیزهایی که به روزرسانی شده و تغییر کرده‌اند پشتیبان‌گیری می‌کند. این ویژگی برای سایت‌های بزرگی عالی و ایده‌آل است چون امکان استفاده‌‌ی مفید از منابع سرور را فراهم می‌کند.

به هر حال اگر وب‌سایت شما کوچک یا متوسط است استفاده از افزونه‌ی BackupBuddy به شما پیشنهاد می‌شود چون این افزونه، cloud storage و Stash مخصوص خودش را دارد که باعث می‌شود افراد مبتدی بتوانند به راحتی و تنها با چند کلیک، نسخه‌های پشتیبان را در cloud ذخیره کنند.

در نهایت هر کدام از افزونه‌های پشتیبان‌گیری وردپرس را که انتخاب کردید فرقی نمی‌کند فقط لطفاً نسخه‌های پشتیبان را در همان سروری که سایت شما در آن است، ذخیره نکنید. 

انجام این کار مثل این است که تمام تخم‌مرغ‌های‌تان را در یک سبد بگذارید. اگر سخت‌افزار سرور با خطا مواجه شود یا حتی بدتر، اگر سور هک شود، هیچ نسخه‌ی پشتیبانی نخواهید داشت و این باعث شکستِ هدفِ انجام پشتیبان‌گیری‌های دوره‌ای می‌شود.

به این دلیل شدیداً توصیه می‌کنیم که نسخه‌های پشتیبان را در یک سرویس ذخیره‌سازیِ third-party مثلِ Google Drive و یا DropBox ذخیره کنید.

تگ ها: متن باز / open sourceهکمقایسهWordPress