همانطور که در قسمت اول گفتیم، جاوا اساسا بر اساس شی گرایی بنا نهاده است و در هر پروژه جاوا حداقل باید یک کلاس وجود داشته باشد.
کلاس در بر گیرنده تمام کدهایی است که برای اجرای برنامه به آنها نیاز داریم.
به صورت پیش فرض در NetBeans یک کلاس هم نام با پروژه ایجاد میشود. این کلاس در یک فایل هم نام با پروژه ذخیره خواهد شد.
البته هر کلاس خود از متدهای متنوعی تشکیل میشود که وظایف متعددی را بر عهده میگیرند.
یک کلاس به صورت زیر تعریف میگردد:
public class Hitos{
}
- واژه کلیدی public نشان دهنده سطح دسترسی کلاس است
- واژه کلیدی class معرف کلاس است
- واژه سوم نام کلاس را مشخص میکند
- توجه داشته باشید کلیه اطلاعات باید درون کروشه درون کلاس وارد شوند
در پایین یک متد درون کلاس فوق قرار میدهیم:
public class Hitos{
public static void main(String[] args){
}
}
کدهای درون کروشههای کلاس معرف تعریف متد هستند. در پایین به صورت خلاصه به واژههای کلیدی فوق اشاره میشود و در درسهای بعدی به صورت مفصل به تک تک این واژهها میپردازیم. متد فوق از واژههای زیر تشکیل شده است:
- public : سطح دسترسی متد
- static: نوعی خاص از متد که در آینده به آن میپردازیم
- void: نوع خروجی این متد
- main: نام متد
- عبارتهای درون پرانتز مقابل نام متد: برای تعریف ورودیهای متد
متد با نام main در واقع شروع کننده تمام دستورات در یک پروژه جاوا است.
در ادامه قصد داریم درون متد main کدهایی درج کنیم که عبارت Hello World را برای ما به نمایش در آورد:
public class Hitos{ public static void main(String[] args){
System.out.printIn("Hello World");} }
کدهای درون متد main که در فوق آمده اند مسئولیت نمایش متن در خروجی را بر عهده دارند. عبارت درون پرانتز که بین دو علامت نقل قول آمده است در خروجی چاپ خواهد شد.
دستور System.out.printIn("Hello World");
را درون متد موجود در پروژه ایجاد شده در NetBeans به شکل زیر جایگذاری کنید:
توجه کنید در آخر تمام دستورات موجود در متدها و کلاسها باید از نقطه ویرگول استفاده کرد.
کلید F6 را بزنید تا کدهای شما اجرا شوند، اگر خطایی در کدهایی شما باشد پنجرهای مانند زیر نمایش داده میشود:
اگر خطایی در کدهای شما نباشد نتیجه اجرای کدها در پایین پنجره NetBeans به صورت زیر نمایش داده میشود:
نکته: زبان جاوا یک زبان case sensitive است، به این معنا که به بزرگی و یا کوچکی حروف حساس میباشد.
کامنتها در جاوا
همانطور که در کدهای جاوا میبینید کدهایی به رنگ خاکستری دیده میشوند، به اینها اصطلاحا کامنت میگویند.
کامنتها در واقع نوشتههایی هستند که برنامه نویس به عنوان توضیحات به کدهای خود اضافه میکند. شاید در شروع برنامه نویسی ضرورت کامنتها را خوب درک نکنید، ولی در ادامه کار و حرفهای شدن در کد نویسی برنامه نویسی شما پر میشود از کامنتهای توضیحی. دو نوع کامنت میتوان در جاوا اضافه کرد:
نوع اول، کامنت با درج دو اسلش:
در این روش میتوان یک خط را تبدیل به کامنت کرد:
// in neveshte comment ast
نوع دوم، کامنت با اسلش ستاره:
در این روش کامنتها را بین یک اسلش ستاره و ستاره اسلش قرار میدهیم:
/*
in neveshte comment ast
*/
تدریس تون فوق العاده ست! واقعا ممنونم
ممنونم از لطفتون
خیلی مردین تو بقیه سایتا شما شماره یکید
ممنون از لطفتون.
خیلی خوب توضیح دادید. نسبت به چن تا سایتی که من الان گشتم
ولی چرا بقیه قسمتا رو نمیگذارید؟
ممنون از لطفتون.
در آینده ادامه این آموزش رو منتشر می کنم.