این خیلی مهم است که مشتریان در نهایت رضایت کار خود را تحویل بگیرند. چون در هر کسب و کاری هیچ چیز به اندازه اعتبار و مشتری ثابت مهم نیست.

شاید بتوان گفت اکثر مشتریان راضیتان یا دوباره به شما سفارش کار می‌دهند یا این که مشتریان جدیدی را به شما معرفی می‌کنند، این یعنی این که مشتری هم پول به شما می‌دهد هم درامد آینده شما را تضمین می‌کند و این باید هدف هر فریلنسر باشد.

شاید باورش سخت باشد ولی خیلی از افراد موفق در کسب و کارهای خود چند مشتری ثابت دارند که آن‌ها را به کل مشتریان دیگر خود ترجیح می‌دهند. و باید گفت موفقیت مستمر و دائمی یعنی افزایش این مشتریان ثابت.

ظاهری موجه، مکانی مناسب و زبانی قابل فهم داشته باشید

رعایت ظاهر مناسب در کسب و کار

اصول سه گانه فوق برای شروع هر معامله‌ای مهم است. معمولا شما با مشتریان خود برخورد قبلی ندارید، بنابراین اولین دیدار با مشتری واقعا تعیین کننده است، در اولین دیدار می‌توان استرس مشتری را از آینده پروژه از بین برد و به او اطمینان داد که بیعانه را به شما بپردازد و جای دیگری نرود.

داشتن ظاهر مناسب می‌تواند شخصیت مثبتی از شما به مشتری منعکس کند، مکان مناسب نیز بیانگر پرستیژ و اهمیت کار شماست، اگر در یک محیط نامناسب و دور افتاده کار کنید افراد فکر می‌کنند از کار خود خیلی درآمد ندارید پس شما پتانسیل انجام کار خوب را ندارید.

همیشه با مشتریان با زبان خودشان حرف بزنید، نباید از اصطلاحات خیلی فنی و پیچیده استفاده کرد، شما باید مشتری خود را قانع کنید که می‌دانید چه می‌خواهد و چون مشتری شما از مسائل فنی و اصطلاحات تخصصی اطلاعی ندارد فخر فروختن با اصطلاحات انگلیسی شما را به جایی نمی‌رساند.

خلاقیت خود را به مشتری تحمیل نکنید!

خلاقیت در کار

اصل اصلی حضور در بازار کار این است که بتوانید زبان مشتری را کامل بفهمید و توانایی پیاده سازی تخیلاتش را داشته باشید. این که شما خلاق باشید چیز خوبی است ولی نباید خلاقیتتان در مسیری خلاف آن چه مشتری می‌خواهد باشد.

سعی کنید قبل از شروع کار خلاقیت خود را به مشتری بفهمانید و با او به یک درک مشترک از کار برسید. به احتمال زیاد مشتریان شما به درستی نمی‌دانند در زمینه‌ای که از شما کار خواسته اند چه چیزی برایشان بهتر است. این کار شماست که سطح آگاهایی کارفرما را بالا ببرید تا یک کاری بیش از حد توقع به او تحویل بدهید و او را با آگاهی‌های خود مجذوب خود کنید.

مطیع کارفرما بودن چیز خوبی نیست!

قانع کردن کارفرما به صلاح

درست است که کار در آخر قرار است نظر کارفرما را جلب کند و کارفرما در زمان تحویل پروژه نیز رضایت کامل خود را اعلام می‌کند اما زمانی که نتیجه مطلوب را از بازار هدف پروژه خود دریافت نکند اول از همه شما را مقصر می‌داند.

هر چند که شاید نظر کارفرمای شما منصفانه به نظر نرسد ولی هدف هر کارفرمایی از دادن پروژه رسیدن به موفقیت است و اگر به این موفقیت به هر دلیلی نرسد اول از همه شما را مقصر می‌داند.

راه‌های ارتباطی با مشتری را حفظ کنید

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار

امروزه شبکه‌های اجتماعی فرصت بی نظیری برای ارتباط با مشتریان به شما می‌دهند. تحویل دادن کار به مشتری نباید آخرین ارتباط شما با مشتری باشد و در هوشمندترین حالت باید مدت‌ها با مشتری در ارتباط باشید و او را از قابلیت‌های جدید خود مطلع کنید.

رزومه و نمونه کارهای خود را دائما بروز کنید

نمونه کار

اگر امسال یک مشتری به سراغ شما آمد باید نمونه کارهای آخر خود را به او نشان دهید. سال دیگر که همان مشتری سراغ شما بیاید باید نمونه کارهای بهتری از شما ببیند تا خود را در انجام پروژه‌ها بیش از پیش به شما وابسته ببیند.

این در مورد دکور محل کار شما نیز صادق است، دست کم سالی یکبار دکور خود را بر اساس توانایی خود تغییر دهید و بهبود ببخشید.