قسمت های دیگر این مطلب:

در تمام زبان‌های برنامه نویسی اولین کدی که می‌نویسند کدی است که عبارت Hello World را روی صفحه نمایش چاپ کند. در این قسمت قصد داریم با اندروید پیام Hello World را روی صفحه نمایشگر گوشی مجازی چاپ کنیم.

همانطور که در قسمت دوم آموزش برنامه نویسی اندروید گفتیم برای اجرای کردن نرم افزار Android Studio به پوشه androidstudio رفته و اگر سیستم شما 64 بیتی بود studio64 را اجرا کنید. با صفحه‌ای مانند زیر مواجه می‌شوید:

اجرای اندروید در سیستم عامل و اولین صفحه اصلی آن

روی Start a new Android Studio project کلیک کنید تا صفحه ایجاد برنامه جدید باز شود:

ساخت پروژه اندروید و قواعد نامگذاری نام پروژه و پکیج

در Application name نام برنامه خود را وارد کنید، که حتما باید با حرف بزرگ انگلیسی شروع شده باشد.

در Company Domain باید یک نام منحصر به فرد برای برنامه خود بسازید. مثلا فرض کنید در Google Play ممکن است دو برنامه یک نام مشترک داشته باشند ولی در Company Domain نام برنامه‌ها باید متفاوت باشد. پیشنهاد می‌شود در مورد Company Domain دامنه وب سایت خود را (اگر دارید) بگذارید.

در Package name نام پکیج برنامه خود را می‌توانید ببینید و یا ویرایش کنید.

در Project location مکان ذخیره پروژه‌های خود را می‌توانید تعیین کنید. بهتر است یک جایگاه مشترک برای ذخیره تمام پروژه‌های اندروید خود اختصاص دهید. صفحه بعد را در پایین ببینید:

 انتخاب نسخه اندروید minimum مناسب برای توسعه نرم افزار

در این صفحه Minimum SDK را روی اندروید 4.1 تنظیم می‌کنیم. وقتی Minimum SDK را روی اندروید 4.1 قرار دادیم دیگر نمی‌توانیم اپلیکیشن خود را روی گوشی با نسخه‌ای کمتر از 4.1 اجرا کنیم. از جهتی این نسخه از اندروید تقریبا در بالای 95 درصد از گوشی‌های اندروید فعال جهان وجود دارد و سپس next را می‌زنیم.

انتخاب لایه مناسب برای توسعه نرم افزار اندروید

در صفحه‌ای که می‌بینید Empty Activity را انتخاب کرده و next را انتخاب می‌کنیم.

نام activity و layout در محیط اندروید استودیو

در صفحه‌ای که می‌بینید با دو اصطلاح Activity و Layout مواجه می‌شویم.

Activity در واقع یک بخش از برنامه شماست و درخواست‌های شما را سازماندهی می‌کند. وقتی در یک صفحه برنامه اندروید هستید در واقع با یک Activity مواجه هستید و ممکن است با زدن یک کلید به یک Activity دیگر منتقل شوید. در ادامه به صورت عملی با Activity‌ها آشنا می‌شوید.

Layout‌ها در واقع فایل‌هایی هستند که با زبان xml ایجاد شده و بخش نمایش اپلیکشن ما را تشکیل می‌دهند. در این قسمت و قسمت‌های بعد با این فایل‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

قاعده نام گذاری Activity‌ها به این صورت است که هر کلمه با یک حرف بزرگ انگلیسی نوشته می‌شود و از فاصله استفاده نمی‌کنیم.

قاعده نام گذاری Layout‌ها به این صورت است که نام لایه باید با حروف کوچک باشد و در بین کلمات به جای فاصله از اندر لاین استفاده شود.

پس از زدن کلید Finish و کمی تامل پروژه جدید شروع می‌شود.

حل مشکلات حین اجرای محیط اندروید استودیو

به هشدارهای نمایش داده شده در محیط نرم افزار توجه کنید، به عنوان مثال در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که نرم افزار با jdk به مشکل بر خورده است و پیام Invalid Project JDK را نمایش می‌دهد. این پیام به این معناست که باید مسیر JDK نرم افزار را دوباره به نرم افزار بدهید، روی خطا کلیک کرده و آن را رفع کنید.

حین اجرای یک پروژه و بعد از ایجاد تغییرات به نوار پایین android studio توجه کنید. همانطور که در پایین می‌بینید عبارت Gradle bild finished چاپ شده است. وجود عبارت Gradle bild finished و یا Gradle sync complated به معنای موفقیت Gradle برای آماده سازی نرم افزار شماست. در این مطلب به سیستم Gradle و مزیت‌های آن اشاره کرده ایم.

اجرای موفقیت آمیز گردل gradle

به صورت پیش فرض برای هر پروژه‌ای که توسط اندروید استودیو تعریف می‌شود قابلیت Unit Test نیز فعال می‌شود. به این دلیل که شما در ابتدای راه هستید و این قابلیت ممکن است در آینده برای شما مشکل ساز باشد در پروژه خود به Gradle Scripts و از آن جا به build.gradle (module: app) بروید. در فایل باز شده کل خطی که با testCompile شروع می‌شود را حذف کنید.

غیر از حذف خط ذکر شده باید دو پوشه را نیز از پروژه خود حذف کنید. در پروژه خود به مسیر app و از آن جا به java بروید. در این مکان سه پوشه می‌بینید. نام پروژه ایجاد شده جاری Hitos App و نام Package برنامه که توسط Company Domain تشکیل شد hitos.ir است. بنابراین سه پوشه‌ای که باید در این مسیر ببینید مانند تصویر زیر هستند:

پوشه‌های اندروید استودیو

دو پوشه‌ای که در نام خود حاوی عبارت test هستند را باز کرده و فایل با نام hitosapp را با فشردن کلید Del کیبورد حذف کنید (این نام با توجه به نام پروژه شما ممکن است متفاوت باشد). سپس این دو پوشه حاوی عبارت test را با فشردن کلید Del کیبورد حذف کنید.

حذف پوشه‌های unit test

آشنایی با مسیرها و پوشه‌های مهم برنامه Android

پس از اعمال تغییراتی که در بالا اشاره شد ساختار پوشه‌ها به شکل زیر خواهد بود:

کل پوشه‌های اندروید

پوشه manifests که شامل فایل AndroidManifest.xml می‌شود مجموعه‌ای از مهم ترین اطلاعات پایه‌ای پروژه Android را شامل می‌شود. این فایل بسیار مهم است و به صورت خودکار ایجاد می‌شود. برخی از اطلاعات مهم AndroidManifest.xml:

  • نام برنامه و پکیج برنامه اندروید را از این بخش می‌توان مشاهده و یا ویرایش کرد
  • آیکون برنامه
  • قالب نمایش و یا Theme نرم افزار اندروید
  • نام Activity‌ها و معرفی اولین Activity اجرا کننده نرم افزار
  • دسترسی‌های مورد نیاز نرم افزار اعم از اینترنت، مشاهده پیام ها، بر قراری تماس و یا گرفتن عکس در این بخش معین می‌شوند.

پوشه java شامل سورس‌های اصلی نرم افزار اندروید است. پوشه موجود در این بخش بر اساس نام package ماست که در این مثال hitos.ir.hitosapp می‌باشد. درون این پوشه package تمام فایل‌های activity را می‌بینید.

پوشه res شامل فایل‌های مهم و فایل‌های لایه نمایش است. مهم ترین پوشه این بخش layout نام دارد که فایل‌های xml لایه نمایش را در این جا می‌توانید بیابید. پوشه mipmap تصاویر و منابع را بر اساس کیفیت سخت افزار تفکیک می‌کند، به این صورت که برای هر سخت افزاری تصویر مناسب را نمایش می‌دهد. پوشه values مقادیر پیش فرض را در خود نگه می‌دارد.

نکته: در آینده به صورت کامل با تمام این پوشه‌ها کار خواهیم کرد.

اجرای اولین برنامه در Android Studio برای چاپ Hello World

در ابتدا باید سیستم عامل مجازی‌ای که در مراحل قبل ایجاد کردیم را با استفاده از منو Android Studio اجرا کنیم:

avd manager در اندروید استودیو

وقتی روی آیکون مخصوص AVD Manager کلید کنید کلیه دستگاه‌های مجازی‌ای که به سیستم اضافه کرده اید لیست می‌شوند. در این جا با کلیک روی آیکون فلش، ماشین مجازی خود را اجرا کنید. با کلیک روی علامت مداد می‌توانید این ماشین را ویرایش کنید. با کلیک روی Create Virtual Device.. می توانید یک ماشین مجازی جدید بسازید. این رابط کاربری برای AVD Manager هیچ تفاوتی با رابط کاربری که در قسمت سوم آموزش به آن پرداختیم ندارد.

اجرای برنامه‌های اندروید استودیو

پس از اجرای موفق سیستم مجازی روی کلید فلش موجود در نوار Android Studio کلید کنید و منتظر بمانید تا این که برنامه شما با چاپ عبارت Hello World در صفحه نمایش گوشی اجرا شود.

اولین نرم افزار hello world در اندروید

نکته: توجه داشته باشید وقتی یک بار برنامه را اجرا می‌کنید، اگر می‌خواهید یک بار دیگر آن را اجرا کنید دو راه حل دارید:

  • به محیط گوشی مجازی رفته و روی آیکن برنامه در لیست نرم افزارها کلیک کنید.
  • روی آیکون STOP موجود در نوار بالای Android Studio کلیک کرده و دوباره کلید سبز رنگ اجرا کردن پروژه را انتخاب کنید:

اندروید استودیو

ویرایش محیط توسعه Android Studio

در آموزش‌های قبلی سایت هیتوس به آموزش PHPStorm پرداختیم که می‌توانید از این لینک به آن دسترسی پیدا کنید. PHPStorm و Android Studio هر دو بر پایه IntelliJ Idea ایجاد شده اند و بنابراین مشترکات زیادی دارند. بنابر این با خواندن این مطلب می‌توانید به ویرایش این محیط توسعه بپردازید و کارهای زیر را انجام دهید:

  • ویرایش کلیدهای میانبر
  • خلوت کردن محیط کاری
  • اضافه کردن و یا حذف Plugin
  • اضافه کردن و یا تغییر رابط کاربری نرم افزار اندروید استودیو
  • تغییر دادن فونت محیط توسعه Android Studio
  • تغییر سایز خط
  • ایجاد فایل‌های ویژه

امیدوارم این قسمت نیز مفید بوده باشد. قسمت‌های بعدی را حتما دنبال کنید.

تگ ها: windows / ویندوزandroid / اندرویداصطلاحاتandroid studio